Julen er lige om hjørnet, og ventetiden på den store dag kan være lang for de mindste i familien. Du kan gøre ventetiden lidt kortere og afhjælpe børnenes utålmodighed med vores sjove julespinner julespil.
Julespinner er ikke kun et sjovt julespil, hvor hele familien kan være med. Det er samtidigt også en sjov lille aktivitet, da alle deltagere selv skal lave deres spilleplade før at spillet kan begynde.
Hvad skal du bruge:
- En printer.
- Saks.
- 1 perle, knap eller andet afstandstykke med hul i.
- Hvidt karton eller fotopapir.
- Limstift.
- Nål, knappenål eller anden spids og rund genstand til pilen.
- En gammel papkasse.
- 24 mønter eller andre brikker til at markere billeder på spillepladen.
Sådan laver du din julespinner spilleplade.
Start med at printe spillepladen og pilene ud på hvidt karton eller fotopapir. Hver spiller skal bruge en spilleplade og en pil. Vi har samlet flere pile på samme print, så i kan spare lidt på jeres printerpapir, hvis i er mange deltagere.
Hent og print spilleplade
Hent og print pile
Hver deltager skal nu lime deres spilleplade og pil fast på et stykke pap og klippe det ud.
Hvis jeres papkasse ikke er særlig tyk, kan det være svært at få nålen til at sidde ordentlig fast uden at den vælter hele tiden. Her kan det være en fordel at lime spillepladen fast på to stykker pap, der også er limet sammen.
Alternativt kan i også give nålen en klat lim og lime den fast nede i pappet.
Placer perlen eller andet afstandstykke i midten på spinnerhjulet.
Stik en nål igennem midten af pilen og sæt den fast i midten af perlen. Sørg for at udvide hullet i pilen en smule, så pilen kan spinne hurtigt rundt, når man skubber til den.
Din spilleplade er nu klar til brug.
Spilleregler til julespinner
Spillereglerne til vores julespinner julespil er meget simple.
Deltagerne skiftes til at spinne pilen og må efterfølgende lægge en brik på spillepladen, på det julebillede som pilen peger på i julekuglen.
Hvert julebillede er på spillepladen 2 gange og skal derfor også rammes med pilen 2 gange på spinner hjulet.
Hvis pilen lander på et billede, hvor begge billeder på spillepladen allerede er markeret, sker der ikke noget og turen går bare videre.
Vinderen er den deltager, der først får hele pladen fuld.